کمی ور رفتن با MBR

استاندارد

دو روز پیش تصمیم گرفتم که ویندوز xp کامپیوتر دسکتاپم را دوباره نصب کنم. شاید خیلی ساده به نظر بیاد ولی وقتی که شما یک یوبونتو خیلی دوست داشتنی هم در هارد دیسکتان داشته باشید قضیه کمی متفاوت می شود. من نمی خواستم این یوبونتو و GRUB موقع راه اندازی از دست برود. اول با پارتیشن مجیک خواستم یک نگاهی به پارتیشن ها بیاندازم، ولی چشمتان روز بد نبیند پارتیشن مجیک نتوانست پارتیشن بندی هارد را نشان دهد و کل هارد را بصورت error نشان داد.

با استفاده از یوبوتنو سیستم را بالا آوردم و با استفاده از دستور زیر از   ( MBR  ( Master Boot Record  یک کپی بر روی هارددیسک ایکسترنالم تهیه کردم:

dd  if =/dev/hda  of=/media/TREKSTOR/mbr_backup.img  bs=512  count=1

بعد سی دی قابل بوت ویندوز xp/98 را در درایو گذاشتم و در حالت command line دستورات زیر را وارد کردم:

fdisk /MBR

البته در ریکاوری کنسول هم می توان با تایپ دستور زیر همین کار را انجام داد:

fixmbr

پس از اینکار سی دی ویندوز xp را گذاشتم و همه چی به خوشی و سلامتی نصب شد. حالا نوبت دوباره زنده کردن یوبونتو و GRUB شده بود. با یوبونتو Live سیستم را بوت کردم و رفتم سراغ ترمینال و دستور زیر را وارد کردم:

dd  if =/media/TREKSTOR/mbr_backup.img  of=/dev/hda  bs=512  count=1

انتظار داشتم GRUB براحتی اجرا شود ولی هنگام بوت خوشحالی ام با دیدن عدم اجرای GRUB و دریافت Error 17 به ماتم بدل شد. حالا دیگر سیستم بوت نمی شد. خوب یک جای کار می لنگید. دوباره با استفاده از دستور fdisk /MBR ویندوز xp را فعال کردم و رفتم سراغ اینترنت تا ببینم به چه روشی می توانم GRUB را دوباره در MBR فعال کنم.

نتیجه این شد که باید اول با یوبونتو Live سیستم را بوت کرد. سپس در ترمینال با دستور زیر GRUB را اجرا کرد:

sudo  grub

سپس بایدبا استفاده از دستور زیر بخش اصلی GRUB را که در پارتیشن یوبونتو نصب شده پیدا کرد.

find  /boot/grub/stage1

نتیجه کار چیزی شبیه (hd0,4) است. حالا باید دستور زیر را وارد کنیم:

root (hd0,4)

و سپس با استفاده از دستور زیر grub را دوباره نصب کنیم:
setup (hd0)

و در نهایت با دستور quit از محیط GRUB خارج شویم. ممکن است حالتی پیش بیاید که دستور find نتواند stage1 را پیدا کند. در این حالت باید قبل از طی مراحل بالا و لود کردن GRUB دستورات زیر را به ترتیب وارد کنیم:

sudo  mkdir  /mnt/root

sudo  mount  -t  ext3  /dev/sda5  /mnt/root

sudo  mount  -t  proc  none  /mnt/root/proc

sudo  mount  -o  bind  /dev  /mnt/root/dev

sudo  chroot  /mnt/root  /bin/bash

sudo  grub

و الباقی قضایا. خوشبختانه روش فوق یوبونتو نازنینم را نجات داد و من خیلی خوشحال هستم.

پاسخی بگذارید

