معرفی برنامه TeXMaker و نحوه تنظیم YAPبرای باز کردن فایل های DVI در پنجره YAP از پیش باز شده

استاندارد

اگر همانند من از LaTeX برای نوشتن گزارش هاتون استفاده می کنید باید با ادیتور دوست داشتنی اون یعنی WinEdt هم آشنا باشید. من هم مدت ها بود که فقط با این ادیتور کار می کردم. مشکل از اونجا شروع شد که پس از نصب Windows 7 مجاز بر روی لپ تاپم تصمیم گرفتم که از شر نرم افزارهای قفل شکسته ( یا به عبارتی دیگر دزدی ) خلاص شم و عزمم رو جزم کردم این عادت بجا مونده از وطن رو ترک کنم.
پس برای استفاده از نرم افزار هایی که بهشون عادت کردم دو راه باقی مونده، یا پولش رو بدم و نرم افزار قانونی بخرم و یا اینکه برنامه GNU ای پیدا کنم که معادل همون کارها رو برام انجام بده. حتا برای کارهای حرفه ای هم الان می شه یک برنامه GNU پیدا کرد که به خوبی اون کار رو انجام بده. مزیت دیگر برنامه های GNU اینه که چون سورس کد اونها در دسترس هستند، اکثراً نسخه های قابل نصب بصورت cross platform این نرم افزار ها هم موجوده. من چون همزمان در Ubuntu و Windows 7 کارهای LaTeX خودم رو می خواهم انجام بدهم این نکته برام خیلی مهمه.
WinEdt ادیتور بسیار خوبیه برای ویندوز ولی نسخه قابل نصب برای لینوکس نداره (البته فکر کنم بشه با Wine در لینوکس اونو اجرا کرد) . در ضمن قیمت نسبتاً ارزون 25$ ای اون برای من دانشجوی ایرانی خیلی زیاده (بی تعارف ماها کلاً زورمون میاد به نرم افزار پول بدیم).
خلاصه اینکه پس از کمی جستجو نرم افزار TeXMaker رو پیدا کردم که اولاً GNU است. دوماً نسخه لینوکس و ویندوز 7 داره. سوماً هم اینکه شاید از خیلی بابت ها از WinEdt هم بهتر باشه.

اختصاصاً برای لینوکس ادیتور بسیار خوب Kyle هم موجوده ولی TeXMaker خوبی های WinEdt و Kyle رو با هم داره. TeXMaker رو می تونید از آدرس زیر دانلود کنید:

http://www.xm1math.net/texmaker/index.html

پس از تنظیم TeXMaker برای کار با MikTeX شروع به ور رفتن با اون کردم که دیدم همه چی مرتب کار می کنه. اولین تجربه رسمی من هم شروع به نوشتن Candidacy Report با همین ادیتور بود. پس از یکی دو ساعت کار متوجه شدم که TeXMaker بر خلاف WinEdt وقتی می خواد فایل های DVI رو با YAP نشون بده، هر بار یک پنجره YAP باز می کنه در صورتی که من قبلاً هر بار که پس از کامپایل متنم می خواستم DVI اون رو ببینم نتیجه تو پنجره از قبل باز شده YAP نشون داده می شد. چاره کار رو در لینک زیر پیدا کردم:

http://math.ndsu.nodak.edu/resources/tex/bibliography/yap/yap.html

فقط کافیه که از سویچ 1- در هنگام فراخوانی YAP استفاده بشه. برای اینکار در Options > Configure Texmaker در دسته Commands عبارت جلوی Dvi Viewer رو از

«C:/Program Files (x86)/MiKTeX 2.8/miktex/bin/yap.exe»  %.dvi

به

«C:/Program Files (x86)/MiKTeX 2.8/miktex/bin/yap.exe» -1 %.dvi

تغییر بدید. حالا فقط کافیه که یک بار فایل DVI تون رو باز کرده باشید. دفعه بعد که تغییری توی فایل TeX خودتون دادید، پس از کامپایل نتیجه بصورت اتوماتیک در پنجره باز YAP نمایش داده می شه اینهم یک تصویر از محیط کار TeXMaker :

پاسخی بگذارید

